A čo keby pióny boli v skutočnosti najdôležitejšími figúrkami v šachovej hre? Presne to tvrdili niektorí revolucionári z roku 1789! V tomto článku sa to dozviete za menej ako 5 minút: V tomto článku sa dozviete, čo je to prechodný pešiak, otvorenie pešiakov kráľa a dámy, čo je to prechodný pešiak, prechodný pešiak a prechodný pešiak.strong>postup, nedostatočný postup, en passant branie, ako aj najlepší spôsob využitia pešiaka u medzinárodného šachového veľmajstra: Manuelom Apicellom!
Sumárum: Šachy a šachy – to sú šachy a šachy:
1) Východiskové postavenie pešiakov v šachu
2. Postup pešiaka v šachu (pešiak sa dostane na koniec šachovnice, na 8. pole )
3. Zdvojený pešiak, trojitý pešiak, štvoritý pešiak…atď.
4. Šachové uchopenie pešiaka en passant
Niekoľko všeobecných informácií o pešiakovi…
Pěšiak je najslabšou figúrou v šachovej hre, všimnite si, že je aj najmenší!
Pešiak je označený (P), tu je jeho piktogram na šachovom diagrame :
Ak hovoríme, že je to najslabšia figúra, je to preto, že jej hodnota je vraj 1, čo z nej robí najmenšiu hodnotu na šachovnici. Hodnota figúry je určená počtom polí, ktoré bráni z pozície. S pešiakom bránime len 2 polia, čo je veľmi málo, ale stále umožňuje šachovať kráľa, robiť zaujímavé vidličky… Vysvetlíme!“
1) Východiskové postavenie pešiakov v šachu
Východiskové postavenie pešiakov na šachovnici je nasledovné:
Aby ste si pripomenuli túto pomerne jednoduchú pozíciu, predstavte si, že ide o dobre organizovanú rímsku armádu, ktorá bráni hrad(vymedzený vežami), kráľa, kráľovnú…atď.
2) Pohyb pešiaka v šachu
Pešiak má jednoduchý ťah:
- Keď sa posunie zo svojej východiskovej pozície/b>, (z 2. radu(biely) alebo 7. radu (čierny) ),pěšiak môže vykonať vertikálny skok o 2 políčka. Môže prejsť rovno o 2 políčka,ostáva na tom istom stĺpci.
- Tento prvý možný ťah o 2 políčka v jednom ťahu je výnimkou. Vo
zvyšnom čase môže pešiak postúpiť len po jednom políčku vertikálne (zostáva na tom istom stĺpci).
- Pešiak nemôže preskočiť figúru ako jazdec.
- Pěšiak sa nemôže pohybovať dozadu. Môže sa pohybovať len dopredu a brať súperovu figúru pred sebou!
Ako môže pešiak brať figúru? *Pešiak môže brať figúru, ktorá je jedno pole pred ním diagonálne. Nie je možné, aby pešiak bral figúru, ktorá leží na tom istom poli, na vyššom riadku (tesne pred pešiakom). V tejto situácii, ak pešiak nemôže vziať inú figúrku, je zablokovaný.
*Bratie figúrky znamená, že sa postavíte na pole súperovej figúrky a tá je tak vylúčená z hry, postavená po vašej pravici mimo hry. Počíta sa to trochu ako branie vojny!
3) Netušené prednosti pešiaka
Ako sme práve videli, pešiak je pomerne jednoduchá figúrka a nie je veľmi účinný pri útoku alebo obrane veľkého počtu polí naraz. To však bez toho, aby sme brali do úvahy netušené prostriedky pešiaka! A možností pre pešiaka je veľa…
Niektorí revolucionári tvrdili, že hra sa vyhráva podľa toho, ako sa používajú pešiaci. Tým sa odkazovalo na ľud, hovorilo sa, že ľud vyhral bitku. Uvidíme, že to nemusí byť také neopodstatnené, ako by sa mohlo zdať, vzhľadom na rôzne možnosti, ktoré pešiak má. A o ktorých rozhodne musíte vedieť!
1. Prešlý pešiak
Prešlý pešiak je pešiak, ktorý bez problémov zamieri na 8. rad šachovej partie! Inými slovami, nič mu nebráni v tom, aby sa dostal na posledný riadok. A teda od toho, aby sa dostal až na koniec šachovnice a postúpil.
Ide teda o pešiaka, ktorého neohrozuje žiadna iná figúra na jeho ceste. Môžeme tiež hovoriť o chránenom pešiakovi prešlom (ak je chránený iným pešiakom), vzdialenom pešiakovi prešlom (ak ho od iného pešiaka delí niekoľko polí a na jeho poli sa nič nenachádza). Odovzdaný pešiak môže byť aj v koncovke, v strednej hre alebo môže byť aj rôzne blokovaný. Tu je analýza Manuela Apicella:
2. Povýšenie pešiaka
Toto vyjadrenie odovzdaného pešiaka sme prebrali a vysvetlili v úvodníku k povýšeniu pešiaka. Ako sme vysvetlili v úvode, pešiak mal pre revolucionárov roku 1789 veľký ideologický význam, preto mu chceli dať hrdosť a na to vymysleli povýšenie pešiaka! Pěšiak, ktorý sa dostane na posledný rad, aby mohol uskutočniť svoje povýšenie, vraj „prechádza do dámy„. Kedysi sa o pešiakovi hovorilo, že je „damed„.
Povýšenie pešiaka je premena pešiaka, ak príde na 8. rad(biely pešiak) alebo na 1. rad (čierny pešiak), na dámu alebo akúkoľvek inú figúru! To znamená, že keď sa pešiak dostane na koniec šachovnice, na prvý rad súpera, je povýšený.
- Propagácia sa uskutočňuje takmer výlučne na konci hry, v tejto fáze hry sa stáva skutočným strategickým cieľom a môže predstavovať skutočný zvrat v koncovke.
- Pre tých, ktorých to zaujíma, pešiak sa môže zmeniť na figúry, ktoré už nemusia byť obsadené. To znamená, že môžete skončiť s 2 dámami, 3 vežami, 3 jazdcami alebo 3 strelcami!
- Počet povýšení nie je obmedzený! Môžete teda skončiť (teoreticky) s 9 dámami.
- Pěšiak musí byť povýšený, ak príde na 8. rade (pre bieleho) alebo na 1. rade(pre čierneho).
Máme veľa šachových súprav, ktoré obsahujú 2 dámy navyše, aby sme mohli hrať s povýšením pešiaka na dámu. Pri partiách, ktoré neobsahujú 2 ďalšie, je zvykom premeniť vežu (FIDE to však nepovoľuje).
Revolucionári chceli týmto spôsobom poukázať na myšlienku meritokracie, obraz je silný: aj najmenšia figúrka sa môže stať najsilnejšou, ak prejde cestu, aby sa tam dostala! Takže v tejto myšlienke sa vláda (kráľovná alebo dáma) už nededí, ale odovzdáva sa tým, ktorí sa o ňu najviac zaslúžia.
Tu je pekná analýza Manuela Apicella o povýšení pešiaka:
2.a) Nedostatočná propagácia
Všeobecne platí, že povýšenie je z pešiaka na dámu, pretože ak máte na výber, môžete si vziať najsilnejšiu figúru… Niekedy však táto voľba nie je taká jednoznačná. Tu je príklad, ktorý vysvetľuje Manuel Apicella:
Povýšenie pešiaka teda môže byť z pešiaka na dámu, vežu, strelca alebo jazdca. Všetky figúry okrem kráľa a pešiaka z pochopiteľných dôvodov. Toto nepostupovanie sa môže uskutočniť v prípade, ktorý uvádza Manuel Apicella, alebo s cieľom vyhnúť sa patovej situácii, ktorou je remíza. Podpísanie bolo (a stále je) predmetom mnohých šachových analýz, štúdií alebo šachových problémov.
Tu je podrobné vysvetlenie podmieňovania s Manuelom Apicellom :
3. Zdvojený pešiak, trojitý pešiak, štvoritý pešiak… atď
Existuje aj mnoho ďalších vyjadrení šachovej analýzy, ktoré obsahujú pešiaka. Napr. o zdvojenom pešiakovi budeme hovoriť vtedy, keď sa na tom istom poli nachádzajú dvaja pešiaci rovnakej farby (vzniknuté chytením pešiaka), to sa dá prirodzene transformovať na trojitého pešiaka alebo dokonca štvoritého pešiaka, aj keď je to zriedkavejšie! Treba poznamenať, že je to skôr slabina, pretože pešiaci sa takto nemôžu brániť navzájom.
4. Prise en passant
Prise en passant je dôsledkom skoku o 2 polia, ktorý môže pešiak vykonať zo svojho počiatočného poľa. Ide o výnimočný spôsob brania figúry v šachovej hre. Za normálnych okolností, ak chcete figúrku chytiť, musíte sa presunúť na jej pole. Nie však pri prise en passant.
Pri prise en passant to funguje trochu tak, ako keby pešiak, ktorý preskočil 2 políčka, preskočil len jedno políčko. Presvedčte sa sami na obrázkoch vyššie.
Ak sa chcete podrobnejšie venovať braním pešiaka en passant, navštívte naš článok vysvetľujúci braním pešiaka en passant!
5. Vidlička pešiaka
Jednou z výhod pešiaka je jeho schopnosť brať do vidličky. Čo je to vidlička v šachu?Vidlička v šachu je pozícia, v ktorej figúrka útočí na 2 rôzne figúrky (v jednej pozícii), čím núti súpera posunúť figúrku a prípadne jednu obetovať. Pešiak má teda túto schopnosť vďaka tomu, že ohrozuje dve políčka, ktoré sa nachádzajú na jeho diagonále.
Tu je príklad vidličky, pešiakovej páky, ktorú analyzoval Manuel Apicella:
Hra sa spravidla začína ťahom pešiaka, ktorý z dobrého dôvodu blokuje ťahy ostatných figúr (okrem jazdca, ktorý môže pešiakov preskočiť). Hru teda spravidla začínate pešiakmi. Je preto potrebné vedieť, ako správne začať hru, aby ste sa správne postavili na zvyšok partie a samozrejme vo finále vyhrali!
Existujú rôzne typy otvorení na kráľovských alebo dámskych pešiakov, ak sa chcete o tom dozvedieť viac, preštudujte si náš článok o otvoreniach! Manuel Apicella, medzinárodný šachový majster, vás naučí rôzne otvorenia, exkluzívny a bezplatný obsah Kráľových šachovníc™.