Tento článok je určený pre úplných začiatočníkov! Nájdete v ňom všetky pravidlá a vysvetlenia, ktoré potrebujete, aby ste mohli začať hrať šach, alebo si overiť svoje šachové znalosti. O konkrétnych bodoch sa dozviete za niekoľko sekúnd kliknutím na obsah, ale môžete si prečítať aj celý článok a sledovať cestu učenia, na ktorú vás pozýva. V celom článku nájdete otázky k tomu, čo ste si prečítali. Odpovede na všetky tieto otázky nájdete na konci článku, ako aj veľký záverečný kvíz k celému článku! Umožní vám zapamätať si, čo ste sa dozvedeli.
Súhrn:
II – Všeobecné veci, ktoré potrebujete vedieť, aby ste pochopili šachovú hru a jej pravidlá.
1. Správna orientácia na šachovnici
2. Pochopenie algebraického zápisu šachu.
3. Jednotlivé časti šachovnice: hľadanie cesty k vašej stratégii.
4. Šachové figúrky, pochopenie ich zápisu na diagrame a ich hodnoty v hre.
III – 5 základných šachových pravidiel, ktoré potrebujete poznať.
Šachové pravidlo č. 1: Vezmi figúru.
Šachové pravidlo č. 2:
Presun šachových figúrok
Šachové pravidlo č. 3:
Postup pešiaka
Šachové pravidlo č. 4: Zajatie en passant.
Šachové pravidlo č. 5: rošáda.
IV – Priebeh hry: Vymenujte si, čo chcete, aby sa vám podarilo.
Pravidlá šachu BONUS: 13 otázok na overenie vašich vedomostí!
V – Zahrajte si šach teraz! Dôvody, prečo začať, ako na to, vybavenie, ktoré treba mať?“
I – Vybavenie, ktoré potrebujete na hranie šachu.
Šachová doska:Potrebujetešachovú dosku. Ak ešte nehráte súťažne, nemusíte sa obávať noriem. Treba mať na pamäti jednu skutočnosť:ak si chcete svoje partie zaznamenávať, budete potrebovať číslovanú šachovnicu, ktorá vám to uľahčí. Aj pre skúsených hráčov to môže byť pri vašom postupe naozaj zaujímavé. Šachová stratégia si to naozaj vyžaduje! Alebo napríklad na hru naslepo budete potrebovať číslovanie na šachovnici. Objavte všetky naše šachové súpravy a zahrajte si svoju prvú partiu šachu !!!
Notebook : Ako sme práve spomenuli, ak si chcete svoje partie zapisovať, aby ste si ich mohli evidovať, budete potrebovať zápisník špeciálne upravený na tento účel. Máme ešte zápisník údajných Napoleonových partií, to je veľmi zaujímavé! Ak chcete, aby sa vaše partie zachovali ako Napoleonove, rozhodnite sa bez ďalšieho odkladu pre šachový zápisník!
Šachové doplnky : Potom v závislosti od vašej hry budete mať potrebujetešachové hodiny. Väčšina hráčov ich potrebuje na to, aby sa hra zdynamizovala a aby sa jeden alebo obaja hráči nestratili v strategickom myslení v neobmedzenej miere. Je naozaj dôležité maťspôsob obmedzenia hracieho času každého hráča, aby sa zachovala harmónia medzi nimi a umožnila príjemná hra.
Vinylová šachovnica :To je tiež naozaj skvelý predmet, ktorý si môžete zaobstarať na cesty! Umožní vám nechať si doma ťažkú šachovnicu a vziať si so sebou ľahkú, prenosnú šachovnicu. Sú
očíslované, sú samozrejme nevyhnutné pre tých, ktorí hrajú súťažne.
Takže, práve sme sa venovali šachovému vybaveniu. Samozrejme, že tento materiál sa dá dopĺňať podľa toho, ako sa učíte a podľa vašich potrieb. To
hlavné, čo si treba zaobstarať, je samozrejme šachovnica a šachové figúrky (hodiny nezaostávajú!).
II – Základy, ktoré potrebujete vedieť, aby ste pochopili šachovú hru a jej pravidlá.
Šachovnica je miesto boja a miesto bitky, musíte ju poznať skôr, ako sa pustíte do boja! Poznať zloženie miesta, kde sa odohráva konfrontácia, je viac ako nevyhnutné, na to potrebujete dobre rozumieť tomu, čo je šachovnica a jej zloženie. Vďaka tomu budete lepšie rozumieť aj hodnote jednotlivých figúrok a tomu, čo ich umiestnenie diktuje. Na mieste, stratég!“
Takže, poďme začať. Šachovnica je štvorec s rozmermi 8 x 8 políčok. Keďže 8 x 8 = 64, šachová súprava sa skladá z64 štvorcov rovnakej veľkosti. S8 stĺpcami a 8 riadkami, z ktorých každý obsahuje8 políčok.
Tieto štvorce majúdve rôzne farby
1. Správna orientácia šachovnice
Šachovnica je síce štvorcová, ale napriek tomu je očíslovaná, a preto sa nedá brať v žiadnom smere. Tedadáma je vždy na políčku svojej farby! Toto je dôležitý bod pre správnu orientáciu šachovnice. Zápis by teda mal byť nasledovný. Číslovanie smerujúce k vám a vašej strane by malo byť písmenami od „a po h“. Na vašej ľavej strane vám samozrejme pobrežie ukáže horizontálne číslovanie šachovnice.
2. Pochopenie algebraického zápisu v šachu.
Uvádzame niekoľko vysvetľujúcich príkladov, aby ste pochopili, ako prichádzame k pomenovaniu políčka. Zrejme si môžete predstaviť námornú bitku alebo GPS súradnice. Ide o ten istý zjednodušený princíp,určenie polohy pomocou orientačných bodov. Na šachovnici nájdete8 stĺpcov (zhora nadol, oda po h), ktoré sú vertikálne.
Tak sa nazývaalgebraický zápis.
3. Rôzne časti šachovnice: hľadanie cesty k vašej stratégii.
Takže začnime.
Šachovnica je štvorcová plocha s rozmermi 8 x 8 políčok. Keďže 8 x 8 = 64, šachová súprava sa skladá z 64 štvorcov rovnakej veľkosti. Pri 8 stĺpcoch a 8 riadkoch, z ktorých každý obsahuje 8 štvorcov.
A keďže ide o štvorce,8 riadkov/b>(sprava doľava, od1 po 8)
To, čo vidíte práve vyššie, sa nazýva diagram, je to znázornenie šachovnice, objavia sa na ňom symboly figúrok, ktoré objavíte práve nižšie.
Stĺpce od „a po d“ sú na šachovnici.
“ (políčko najvzdialenejšie vľavo po políčko kráľovnej tvorí krídlo kráľovnej vašej šachovnice. To isté platí aj pre vášho súpera. Ako
ste si iste uvedomili, stĺpce „d až h“ tvoria
„„.span> kráľovské krídlo vašej sady.
4. Šachové
figúrky, pochopenie ich zápisu na diagrame a ich hodnoty v hre.
Tieto symboly už pravdepodobne poznáte, pretože sú veľmi populárne, sú to vlastne konvenčné znázornenia šachových figúrok na diagrame.
Toto poskytuje spoločný odkaz pre všetkých hráčov na celom svete! A tiež sa hojne využíva v súťažiach na prácu a napredovanie v šachu vďaka stenovým diagramom. Ako sme videli vyššie, šachové partie sa zaznamenávajú aj do špeciálneho šachového zošita, ktorý slúži na ich evidenciu, takže každá figúra má svoje vlastné písmeno. Na zaznamenanie každého ťahu používame algebrický zápis, do ktorého si zapisujeme písmeno a jeho pozíciu! Jednoduché, však?“
Pre začiatočníkov môže byť lákavé opísať to, čo vidíte, t.j. kôň a dáma.V skutočnosti je to však jazdec (zaznamenané C) a dáma (zaznamenané D). V angličtine hovoríme Queen (pozn. Q) a je pravda, že my sami ju tak budeme historicky nazývať.
Ale to je už iný príbeh, ak vás to zaujíma, môžete sa o histórii šachovej kráľovnej dozvedieť viac!
Stĺpce od „a do d“ (políčko najvzdialenejšie vľavo po políčko kráľovnej tvoríkrídlo kráľovnej vašej šachovnice. Pre vášho súpera to platí naopak. Ako ste si iste uvedomili, stĺpce „d až h“ tvoriakráľovské krídlo vašej šachovnice.
Pamätajte: Dáma je vždy na políčku svojej farby, pravá veža je tiež vždy na políčku svojej farby!
Ako vidíte tu, šachové figúrky nemajú rovnaké hodnoty. Hodnota figúrky je indexovaná podľa polí, ktoré jej ťah pokrýva!
III – 5 základných šachových pravidiel, ktoré potrebujete poznať.
Podľa tohto článku si načrtneme základné pravidlá hry šachu. Tieto pravidlá doplní kapitola o šachu a matovaní.
Šachové pravidlo č. 1: Vezmi figúru.
V šachu každý hráč hrá vždy jednou figúrkou. Zahrať svoj ťah znamená presunúť figúrku na šachovnici. Ak figúrka, ktorou sa pohybujete, nájde na svojej ceste súperovu figúrku, ktorú môžete svojou figúrkou nahradiť, beriete ju. Takto „beriete“ súperovu figúrku a následne ju umiestnite na svoju stranu šachovnice. Nemôžete presunúť jednu zo svojich figúrok na pole, na ktorom sa už nachádza iná vaša figúrka.
Skákanie, rošáda a presun kráľa sú výnimkami z týchto pravidiel! Podrobnejšie sa im budeme venovať neskôr.
Šachové pravidlo č. 2: Pohyb šachových figúrok
Každý typ figúr (veža, jazdec, dáma) má svoj vlastný pohyb. Inými slovami, môže vykonávať špecifické ťahy na šachovnici. Pozrime sa teda, aké sú tieto ťahy Pozrite si aj náš článok špeciálne venovaný pohybu šachových figúrok.
Pohyb kráľa:
Pohyby kráľa:
Tahy fólií:
Tahy jazdca:
The tour moves:
Tahy siona:
Ako môže pešiak vziať figúru? Pešiak môže vziať figúru, akúkoľvek figúru, pokiaľ je táto figúra o jedno pole diagonálne vyššie ako čierny pešiak pod ňou. Čierny pešiak môže byť braný bielym pešiakom, rovnako ako biely pešiak môže byť braný bielym pešiakom. Výnimkou je prise en passant.
Upozornenie: Pešiak nemôže cúvať a pohybovať sa dozadu!
Podrobnejšie informácie o pohybe šachových figúrok nájdete v našom článku venovanom výhradne pohybu šachových figúrok!
Šachové pravidlo č. 3: Postup pešiaka:
Povýšenie pešiaka na dámu, ktoré iniciovali republikáni, sa uskutočnilo s myšlienkou meritokracie (ukázalo, že aj ten najslabší pešiak sa môže stať najsilnejšou figúrou). Pešiak teda získal túto zvláštnu moc, že sa môže stať najsilnejšou figúrou.
Ako povýšiť pešiaka?
Aby mohol byť pešiak povýšený, musí dosiahnuť 8. riadok: posledný riadok. Alebo ak berie figúrku na poslednom rade. Keď sa tak stane, hráč môže svojho pešiaka premeniť na čokoľvek si želá (dáma, strelec, veža alebo jazdec). Môžete teda skončiť napríklad s 2 dámami alebo 3 biskupmi.
Šachové pravidlo 4: Catch en passant.
Biely pešiak postupuje na svojom pôvodnom rade o dve políčka vo svojom prvom ťahu (pozri ťahy pešiaka). V tomto okamihu skončí vedľa čierneho pešiaka (na tom istom 4 stĺpci). Čierny pešiak potom môže bieleho pešiaka zjesť, ako keby ho zjedol o jedno pole skôr. Ako keby sa biely pešiak posunul len o jedno pole dopredu. Čierny pešiak teda zmení rad a posunie sa dopredu len o jedno políčko.
Tu je zhrnutie videa:
Tu je aj vysvetľujúci šachový diagram krok za krokom:
Rošáda je špeciálny ťah. V
skutočnosti je to jediný prípad, keď veža môže preskočiť inú figúru bez toho, aby ju vzala (ako jazdec), a že v jednom ťahu možno presunúť dve figúry!“
Rastling pozostáva z výmeny polí. Kráľ sa môže posunúť o dve políčka smerom k veži, s ktorou robí rošádu (a áno, pozor, sú tam 2 veže!). Nakoniec sa veža postaví vedľa kráľa na pole, ktoré je najbližšie ku kráľovi, a prejde ponad kráľa.
Pripomienka: Aby ste si pripomenuli, na ktoré pole najbližšie ku kráľovi postaviť vežu (napravo alebo naľavo od kráľa), nezabudnite, že pri rošáde musí veža nevyhnutne prejsť cez kráľa!
Existuje veľká a malá rošáda.
Veľká rošáda je rošáda vykonaná s vežou najvzdialenejšou od kráľa (naľavo od kráľa pre bieleho), malá s vežou najbližšou (napravo od kráľa pre bieleho).
Pripomienka: Aby ste si zapamätali rozdiel medzi veľkou a malou rošádou. Ak sa rošáda robí na strane kráľa, ide o malú rošádu. Ak sa rošáda robí na kráľovskom krídle, ide o veľkú rošádu.
Upozornenie: Najprv musíte zmeniť miesto kráľa a potom veže, inak bude váš ťah vyškrtnutý ako nelegálny. (To je všetko!)
Tu sú 3 momenty, kedy je možná rošáda :
- Keď sa veža ani kráľ nepohli z pôvodného miesta v hre (aj keď sa vrátili na pôvodné miesto, nie je to možné). V
prípade, že sa nepohla veža, ale kráľ, môže kráľ stále robiť rošádu s druhou vežou.
- Keď medzi kráľom a vežou nie je žiadna figúra.
- Keď je veža napadnutá na svojom cieľovom poli. Na rozdiel od situácie, keď by to bol kráľ, veža môže byť napadnutá na svojom dojazdovom poli. Môže ísť o obeť, aby sa jej kráľ dostal zo šachu.
Tu je 5 momentov, keď rošáda už nie je/nie je možná:
- Keď sa veža alebo veže pohli z pôvodnej pozície.
- Ak sa kráľ pohol zo svojho pôvodného miesta, potom už nie je možná rošáda (malá ani veľká) pre figúry farby kráľa, ktorý sa pohol.
- Ak je medzi kráľom a vežou, s ktorou chcete rošádu uskutočniť, jedna alebo viac figúrok.
- Ak kráľ pri rošáde prejde cez pole, na ktorom by bol v šachu.
- Ak je pole, na ktoré kráľ príde na konci rošády, napadnuté súperovou figúrou. Kráľ nemôže dať šach ani sám sebe, na rošádu.