Každá figúrka v šachovej hre má svoje vlastné jedinečné ťahy. Ak sa chcete stať skvelým šachistom, musíte týmto rôznym ťahom rozumieť a vedieť, ako sa dajú použiť na víťazstvo v hre. Pri každej šachovej figúrke sa pozrieme na východiskovú pozíciu, šachové ťahy, notový zápis, prehľad a niekoľko ďalších profesionálnych rád, ktoré urýchlia vaše učenie.
Šachových figúrok je 6. Tu sú:
– kráľ
– dáma (alebo kráľovná)
– veža
– strelec
– jazdec
– pešiak
Táto stránka sa bude zaoberať východiskovou pozíciou šachových figúr, ich pohybom, spôsobom &.nbsp;ťahy v šachu sa hodnotia a ich silnými/slabými stránkami v porovnaní s ostatnými šachovými figúrkami. Tabuľku hodnoty figúrok možno vysvetliť pomocou ťahov, ktoré vám práve predstavíme!
Súhrn:
0. Počiatočné umiestnenie šachových figúrok
4. Ťahy dámy (alebo kráľovnej) v šachu
0. Počiatočné postavenie šachových figúr
Šach sa hrá na šachovnici rozdelenej na 64 políčok striedavej farby, ktorá je podobná tej, ktorá sa používa pri šachu. Svetlé štvorce sa nazývajú „svetlé“ alebo „biele“ a tmavšie štvorce sa nazývajú „tmavé“ alebo „čierne“.
Na začiatku hry sa na šachovnicu umiestni šestnásť bielych a šestnásť čiernych figúrok. Šachovnica je umiestnená tak, že biely štvorec je v rohu najbližšie k pravému okraju každého hráča.
Každý hráč má šestnásť figúrok a tie sú rozmiestnené nasledovne:
- Vrány sú umiestnené vo vonkajších rohoch, na pravom a ľavom okraji.
- Králi sú umiestnení bezprostredne vo vnútri veží.
- Skolesá sú umiestnené bezprostredne vo vnútri jazdcov.
- Dáma sa umiestňuje na stredné pole rovnakej farby ako hráč: biela dáma na biele pole a čierna dáma na čierne pole.
- Kráľ zaberá voľné pole vedľa dámy.
- Pešiaci sa umiestňujú o jedno pole pred všetky ostatné figúrky.
Nakoniec skončíme s našimi figúrkami umiestnenými na šachovnici takto:
1. Ťahy kráľa v šachu
Kráľ je figúrka s krížikom nad sebou. Možno nie je najsilnejšou figúrkou v šachu, ale určite je najdôležitejšou. Ak stratíte svojho kráľa, prehrali ste partiu. Na začiatku hry sa musíte uistiť, že chránite svojho kráľa. Neskôr v
hre sa kráľ môže stať veľmi silným spojencom pri útoku, preto buďte pripravení ho využiť.
Biely kráľ začína na poli e1 a čierny kráľ začína na poli e8. Ten musí byť opačnej farby ako kráľ.
Kráľ sa môže posunúť o jedno pole v ľubovoľnom smere. Nemôže preskočiť figúrku, takže na začiatku šachovej partie neexistuje žiadny možný ťah, ktorý by kráľ mohol vykonať, pretože je obklopený inými figúrkami.
Jediné obmedzenie, ktoré má kráľ pri pohybe, je, že sa nemôže presunúť na pole, na ktoré útočia súperove figúrky.
Kráľ dá mat
Ak jedna strana napadne súperovho kráľa, nazýva sa to šach. Ak je kráľ napadnutý a nedôjde k žiadnemu pohybu, ktorý by zabránil chyteniu kráľa, je to mat a hra sa skončila.
mat a hra sa skončila.
2. Ťahy veže v šachu
Veža je figúrka, ktorá vyzerá ako hrad. Je to veľmi silná figúra, známa aj ako hlavná figúra, a jej silu prevyšuje len dáma!
Každá strana začína s dvomi vežami umiestnenými v štyroch rohoch šachovnice. Veže majú v šachu hodnotu 5 bodov. Hoci body nie sú nevyhnutne podstatou šachovej hry, udávajú silu figúrky. Ak sa vzdáte 3-bodovej figúrky výmenou za súperovu vežu, je to pre vás zvyčajne dobrý úlovok (samozrejme, všetko závisí od situácie).
Věž sa môže pohybovať ľubovoľným počtom políčok horizontálne aj vertikálne. Nemôže preskočiť cez inú figúrku, takže na začiatku hry sa nemôže ani pohnúť.
Na začiatku hry je veža obklopená pešiakom a jazdcom. Jednou z chýb, ktorú robia začiatočníci, je, že do hry nikdy nezapájajú vežu. Veža sa na začiatku partie zapája len zriedka, ale musíte nájsť spôsob, ako ju neskôr v partii využiť, pretože inak sa pripravíte o jednu z najzaujímavejších šachových figúr.
Kameň, čo to je?“
Rošáda je špeciálne pravidlo, ktoré umožňuje vášmu kráľovi posunúť sa o dve políčka doprava alebo doľava, zatiaľ čo veža na tejto strane sa posunie na opačnú stranu kráľa. Medzinárodná organizácia FIDE, ktorá riadi pravidlá šachu, definuje rošádu takto:
„Ide o ťah kráľa a niektorej z veží rovnakej farby pozdĺž prvého radu hráča, ktorý sa počíta ako jeden ťah kráľa a vykonáva sa nasledovne: kráľ sa presunie zo svojho pôvodného poľa o dve polia k veži na svojom pôvodnom poli, potom sa táto veža presunie na pole, cez ktoré kráľ práve prešiel.“
3. Ťahy strelca v šachu
Skopan nie je taký silný ako veža a považuje sa za vedľajšiu figúru. Dokáže však pokryť veľké územie a dobre funguje vo dvojiciach.
Začínate s dvomi biskupmi. Nachádzajú sa hneď vedľa kráľa a kráľovnej. Na svetlých poliach budete mať biskupa a na tmavých poliach biskupa. Počas celej hry zostanú vždy na rovnakom farebnom políčku. V
šachovej partii má biskup hodnotu 3 bodov, čo je ekvivalent jazdca.
Biskup sa môže pohybovať po diagonále na ľubovoľný počet polí bez toho, aby preskočil inú figúrku. Na začiatku hry sú biskupi blokovaní pešiakmi, ale zvyčajne sa pešiakmi pohnete už na začiatku hry. Tým sa otvoria dvere pre biskupov, aby sa zapojili do hry. Biskupi budú jednou z hlavných figúr, ktoré na začiatku hry použijete na útok na súpera.
4. Ťahy kráľovnej (alebo dámy) v šachu
Kráľovná je figúra s korunkou nad sebou, ale bez kríža (ten je vyhradený pre kráľov). Je to najsilnejšia šachová figúra a spája ťahy veže a strelca. Podobne ako veža sa považuje za hlavnú figúru v šachu.
Správne použitie dámy je jednou z najdôležitejších vecí v šachovej partii. Je mocná, preto ju musíte využívať, ale ak nie je chránená, súper môže vašu dámu zajať, čo zvyčajne vedie k rýchlej prehre…. Dáma má hodnotu 9 bodov, čo je viac ako veža a strelec dohromady!
Dáma kombinuje ťahy strelca a veže. Môže sa pohybovať na ľubovoľné pole po diagonále alebo hore, dole a do strán na toľko polí bez toho, aby preskočila inú figúrku.
Na začiatku šachovej partie, vo všeobecnosti nie je potrebné ťahať dámou. Podporí vašich pešiakov, strelcov a jazdcov v prípade príliš ambicióznych útokov súpera. Keď sa priblížite k strednej hre (približne 15 ťahov), dáma sa môže začať o niečo viac zapájať a hrať ofenzívnejšie.
Preventívne opatrenia s dámou
Jednou z najväčších chýb začiatočníkov pri hre s dámou je jej príliš skoré zavedenie do hry. Predpokladajú, že keďže sú najsilnejšie, musia ich do boja zapojiť hneď na začiatku. Znie to dobre, ale teoreticky to nefunguje. Hráči, ktorí dostanú svoje kráľovné do boja skoro, zvyčajne nakoniec stratia veľa času ich vývojom. Váš súper môže sústrediť svoj čas na rozvíjanie svojich figúr smerom do centra, zatiaľ čo vy sa staráte o bezpečnosť svojej dámy.
Na začiatku partie samotná dáma takmer nikdy nespôsobuje žiadne škody. Avšak v kombinácii so strelcami, jazdcami a vežiakmi spôsobuje dáma veľké škody. Keď na začiatku hry postupujete kráľovnou, uistite sa, že pokrýva čo najviac figúr. Takto, keď niektorá z vašich figúr začne útok, vaša dáma bude na mieste, aby útok podporila, ale nebude v nebezpečenstve.
5. Ťahy jazdca v šachu
Jezdec je figúrka, ktorá vyzerá ako kôň. Je to najzložitejšia figúrka na vysvetlenie, pretože má veľmi špecifický pohyb. Jazdec má hodnotu 3 bodov a považuje sa za vedľajšiu figúru. Všeobecne sa považuje za rovnako silného ako jazdec, ale z vlastných dôvodov. Hoci obe figúry majú hodnotu 3 body, existujú pozície, v ktorých jazdec kraľuje.
Každá hra sa začína s dvoma jazdcami. Budú sa nachádzať medzi vašou vežou a strelcami na poliach B1/G1 pre bieleho a B8/G8 pre čierneho.
Rytier je jediná figúrka na šachovnici, ktorá môže preskočiť inú figúrku. Týmto spôsobom je jazdec o krok pred dámou, ale stále má menší dosah ako dáma.
Pohyb jazdca možno znázorniť ako písmeno L. Môžete si ho predstaviť ako postup dva k jednému alebo jeden k dvom. To znamená, že jazdec sa môže pohnúť o dve políčka hore/dole/do strany, po ktorých nasleduje jedno políčko, aby vytvoril L, alebo sa môže pohnúť o jedno políčko hore/dole/do strany, po ktorom nasledujú dve políčka, aby vytvoril L.
Ako sme už spomenuli, jazdec môže preskočiť aj inú figúrku. To znamená, že aj keď je jazdec obklopený figúrkami, stále sa môže pohnúť o rovnaký počet polí (za predpokladu, že konečný cieľ nie je obsadený inou figúrkou, ktorú vlastníte).
Dôležité je poznamenať, že jazdec je oveľa cennejší v strede šachovnice. Na okraji šachovnice sú vo všeobecnosti málo účinné a v rohoch sú ešte menej účinné. Dbajte na to, aby sa vaši jazdci vždy sústredili na stred šachovnice. Dôležité je tiež pamätať na to, že s jazdcami by sa malo počítať medzi prvými figúrami, ktorými postupujete, hneď po pešiakoch.
6. Ťahy pešiakom v šachu
Pešiak je základnou figúrou v šachu a každá strana začína s ôsmimi pešiakmi. Každý pešiak má hodnotu 1 bodu. Hoci sa to nemusí zdať veľa, mnohí dobrí šachisti dokážu vyhrať šachovú partiu, ak majú pred súperom výhodu jedného bodu.
Aj keď je pešiak najslabšou figúrkou na šachovnici, zohráva v hre dôležitú úlohu. Väčšinu počiatočnej časti hry sa sústredíte na pešiakovú štruktúru a kontrolu stredu šachovnice svojimi pešiakmi. Ostatné figúrky budú v počiatočných fázach podporovať pešiaka. Neskôr budú pešiaci zohrávať skôr podpornú úlohu pre menšie a väčšie figúry, ktoré budú obmedzovať polia, na ktoré sa môže súper dostať.
Pěšiak je jediná figúrka na šachovnici, ktorá sa nemôže pohybovať dozadu. Je to tiež jediná figúrka, ktorú nemôžete posunúť o rovnaký počet políčok počas celej hry. Pri prvom pohybe pešiakom ho môžete posunúť o jedno alebo dve políčka. Po
premiestnení pešiaka ho môžete premiestniť už len o jedno políčko.
Ďalšou odlišnosťou tejto figúry je, že kým pešiak postupuje, nemôže chytiť inú figúru priamo pred sebou. Môže len chytiť figúrku po diagonále, ale nemôže sa pohnúť po diagonále (pokiaľ nezachytí figúrku).
Pohyb „En Passant“
Existuje len jeden špeciálny ťah, ktorý môže pešiak vykonať, tzv. Ten sa môže uskutočniť len bezprostredne po tom, ako sa pešiak posunul o dve políčka. Ak máte pešiaka vedľa pešiaka, ktorý sa pohol o dve políčka, môžete tohto pešiaka vziať en passant, ale máte len jeden ťah. Akýkoľvek iný ťah, ktorý vykonáte, neguje možnosť použiť en passant.
Postup pešiaka
Postup pešiaka nastane, keď pešiak dosiahne najvzdialenejší rad od svojho pôvodného poľa – ôsmy rad pre bieleho a prvý rad pre čierneho. Keď sa tak stane, hráč môže pešiaka nahradiť dámou, vežou, strelcom alebo jazdcom. Väčšinou hráči povýšia pešiaka na dámu, čo sa nazýva „povýšenie pešiaka na dámu“.
V súčasnosti môžu hráči povýšiť svojich pešiakov na ktorúkoľvek z vyššie uvedených figúr. Môžu tiež povýšiť ľubovoľný počet aktívnych figúr na šachovnici. Výsledkom je, že technicky môže mať každý hráč deväť dám, 10 veží, 10 strelcov a 10 jazdcov, hoci v skutočnosti je to takmer nemožné dosiahnuť.