Keď sa začnete učiť hrať šach, musíte sa najprv oboznámiť s jednotlivými figúrkami, umiestnením týchto figúrok na šachovnici a ich základnými pohybmi. Práve to vás naučí náš článok za menej ako 10 minút!
Ak ste začiatočník, musíte sa oboznámiť aj s niektorými špecifickými pohybmi jednotlivých figúrok. Ako aj s funkciou, ktorú môžu mať pri postupe v hre…. Aj to sa dozviete v priebehu týchto krátkych 10 minút.
Šach je strategická hra, ktorá si vyžaduje kritické myslenie a dostatok zručností, pochopenie a zvládnutie všetkých pohybov a funkcií jednotlivých figúrok, ak dúfate, že partiu vyhráte. Vlastne nie, nie je to hra, ktorá si tieto zručnosti vyžaduje, je to hra, ktorá vás ich naučí!
Súhrn:
2. Usporiadanie šachovnice a „názvy“ polí
3. Umiestnenie pešiakov a ich pohyby
4. Umiestnenie veží a ich pohyby
5. Umiestnenie jazdcov a ich pohyby
6. Umiestnenie strelcov a ich pohyby
7. Umiestnenie kráľovien a ich pohyby
8. Umiestnenie kráľov a ich pohyby
1. Orientácia šachovnice
Dôležité je svoju šachovnicu orientovať správnym spôsobom tak, aby každá strana bola správne nastavená. Jednoduchý spôsob, ako si to zapamätať, je povedať si: „Biela doprava.“
Pozrite si nasledujúci obrázok, ktorý ukazuje správnu orientáciu vašej šachovnice:
2. Rozloženie šachovnice a „názvy“ políčok
Najprv sa musíte oboznámiť s rozložením šachovnice. Tvorí ju 64 políčok a každý hráč – biely aj čierny – má 16 šachových figúrok.
Na začiatku každej partie majú obaja hráči 8 pešiakov, 2 veže, 2 jazdcov, 2 strelcov, 1 dámu a 1 kráľa.
Na šachovnici má každé políčko svoje meno.
Šachové políčka tvoriace vodorovnú časť šachovnice sú pomenované A až H.
Pole tvoriace vertikálne časti šachovnice sú očíslované od 1 do 8.
Osem pešiakov je umiestnených a zarovnaných na druhej sade políčok, a2 až h2 a a7 až h7, pred každou z ostatných šachových figúr.
Věž, strelec, jazdec, dáma a kráľ sú umiestnení za ôsmimi pešiakmi, od a1 po h1.
Šachovnica je tiež vertikálne rozdelená na dve časti: královské krídlo a krídlo dámy.
Vymedzené pozície kráľa a dámy na oboch stranách šachovnice do určitej miery diktujú a identifikujú úlohy jednotlivých šachových figúr. Pozrite si nasledujúci príklad.
Ako vidíte na šachovnici vyššie, strana kráľa je vždy na pravej strane šachovnice, zatiaľ čo strana dámy je na ľavej strane.
To znamená, že všetky ostatné šachové figúrky na pravej strane sa nazývajú figúrky na strane kráľa, zatiaľ čo tie na ľavej strane sa nazývajú figúrky na strane dámy.
Prvé štyri pešiaky na pravej strane sa napríklad nazývajú kráľovské pešiaky, zatiaľ čo tie na druhej strane sú kráľovninými pešiakmi.
Preskúmame teraz jednotlivé šachové figúrky, ich príslušné postavenie a základné pohyby v hre.
3. Umiestnenie a pohyb pešiakov
Položením všetkých pešiakov najprv uvoľníte hromadu figúr vedľa šachovnice, takže ostatné figúry môžete umiestniť rýchlejšie.
Všimnite si, že sú najmenšou figúrkou na šachovnici. Zvyčajne sú iniciátormi hry, čo znamená, že budú pravdepodobne prvými figúrkami, ktorými budete na začiatku hry pohybovať.
Samozrejme, nie vždy je to tak, najmä u pokročilých hráčov, ktorí na začiatok hry používajú iné alebo silnejšie figúrky.
Niektorí pokročilí hráči považujú za zlý omyl, že šachoví začiatočníci považujú pešiaka za jednoduchú, slabú šachovú figúrku.
Tahy pešiakov
Každý z vašich pešiakov postupuje po jednom políčku.
Jedného z vašich pešiakov však môžete posunúť o dve políčka priamo dopredu len v prvom ťahu.
Keď sa zmocníte nepriateľskej figúrky, váš pešiak postúpi o jedno pole po diagonále.
Špecializovanou funkciou vášho pešiaka je, že keď ste ho úspešne posunuli na koniec nepriateľskej strany šachovnice, môžete ho „vymeniť“ za akúkoľvek figúrku okrem iného kráľa.
Väčšina šachistov si pre svoju výhodu zvyčajne vyberá inú dámu.
4. Umiestnenie veže a pohyb
Jednoducho si zapamätajte, že veže treba umiestniť do rohov, rovnako ako veže v skutočnom hrade.
Vyzerá ako hradná veža vo väčšine šachových hier.
Začínate s dvoma figúrkami veže. Často je známa ako „rovná“ šachová figúrka kvôli spôsobu, akým sa pohybuje po šachovnici.
Tahy veže
Keď v boji pohybujete vežou, pohybujete ňou rovno, dopredu alebo dozadu, prípadne zo strany na stranu (v skratke horizontálne alebo vertikálne).
Môže sa pohybovať alebo „skákať“ kdekoľvek na šachovnici od 1 do 7 políčok v priamom smere v ľubovoľnom smere, pokiaľ jej do cesty nezasahuje žiadna šachová figúrka.
Existuje špeciálny ťah nazývaný rošáda, ktorý umožňuje pohybovať vežou a kráľom súčasne. Tento špeciálny ťah môžete urobiť, aby ste sa pokúsili udržať svojho kráľa v bezpečí.
5. Umiestnenie jazdcov a ich pohyby
Malá poznámka s humorom spojená s mnemotechnickou pomôckou: Predstavte si, že na šachovnicu postavíte niekoľko smradľavých koní a chcete, aby boli ďalej od kráľa a kráľovnej (aby nerušili Jeho Veličenstvo).
Váš jazdec, ako môžete vyčítať z jeho názvu, má podobu koňa, čo je určujúci symbol v historických bitkách, kde samotní rytieri jazdili na koňoch, aby zaútočili na svojich nepriateľov.
Často je vnímaný ako jedinečná šachová figúrka na vašej šachovnici, ktorú musíte múdro využívať.
Pochopenie stratégie používania jazdca vám môže pomôcť udržať hru vo svoj prospech.
Pohyb jazdca
Pohyb jazdca je výnimočný a špecifický. Je to jediná figúrka, ktorou môžete preskočiť ostatné šachové figúrky. Pohybuje sa v tvare veľkého písmena „L“.
To znamená, že ho musíte posunúť o dve políčka dopredu alebo dozadu, prípadne doľava alebo doprava, a potom urobiť kolmý ťah o jedno políčko dopredu, aby ste získali tvar písmena „L“.
Tento detailný ťah na druhej strane obmedzuje rytiera len na osem pozícií na šachovnici.
6. Umiestnenie strelcov a ich pohyby
Strelci sú umiestnení medzi jazdcami a kráľom a dámou. Jednoducho ich umiestnite hneď vedľa rytierov.
Jedná sa o vysokú, štíhlu šachovú figúrku s niekoľkými oblúkmi, špicatým koncom a jedinečným výrezom v hornej časti.
Väčšina začiatočníkov považuje túto figúrku za oveľa slabšiu ako predchádzajúce šachové figúrky, pretože môže byť niekedy ľahko napadnuteľná a zraniteľná voči útokom súpera.
Tahy strelca
Každý zo strelcov je umiestnený na opačnej strane šachovnice (sú symetrické) a zaberá rôzne farby.
To znamená, že na čiernom alebo bielom poli máte umiestneného biskupa na strane dámy aj biskupa na strane kráľa.
Umiestnenie farieb je nevyhnutné, pretože od neho závisí pohyb vášho strelca. Váš biskup sa pohybuje po šachovnici diagonálne, dopredu alebo dozadu.
Pre jedného z vašich biskupov umiestnených na bielom poli platí, že ho musíte presunúť diagonálne a použiť ho na útok, ktorý je obmedzený len na biele polia.
To isté platí aj pre vášho druhého biskupa umiestneného na čiernom poli na druhej strane šachovnice.
7. Umiestnenie kráľovien a ich pohyby
Záleží na tom,
na ktoré políčko sa vaša dáma umiestni. Jednoduchý spôsob, ako si to zapamätať, je, že kráľovná chce ladiť so svojím oblečením. Biela dáma na svetlom poli, čierna dáma na tmavom poli.
Kráľovná je jednou z najväčších figúr na šachovnici s korunou na konci.
Je to vaša najsilnejšia a zároveň najchúlostivejšia šachová figúra v hre, a to z viacerých dôvodov.
Je to figúrka ktorej musíte venovať veľkú pozornosť: ak ju stratíte, pravdepodobne bude hrať výrazne vo váš neprospech…
Pohyb dámy
Pohyb vašej dámy je dynamický a všestranný. Jej sila útočiť na väčšinu nepriateľských figúr spočíva v jej schopnosti pohybovať sa ako veža a strelec dohromady.
To znamená, že sa môže pohybovať v priamom smere, dopredu, dozadu alebo do strán, rovnako ako veža.
Môže sa tiež pohybovať diagonálne v ľubovoľnom smere, rovnako ako váš biskup.
Všimnite si len, že vaša kráľovná je vždy umiestnená napravo od vášho kráľa, a ak je umiestnená na bielom poli, môže sa pohybovať len diagonálne cez biele polia na šachovnici.
Toto isté pravidlo platí aj v prípade, že je vaša dáma umiestnená na čiernom políčku šachovnice.
Týmto kombinovaným ťahom je dáma dostatočne silná na to, aby sa zmocnila akejkoľvek nepriateľskej figúrky v hre.
Dáma kombinuje ťahy veže a strelca, čo z nej robí mimoriadne hrozivú figúrku: môže sa pohybovať horizontálne, vertikálne aj diagonálne.
8. Umiestnenie kráľov a ich pohyby
V tejto fáze bude voľné len jedno pole, takže váš kráľ by mal prirodzene zaujať jeho miesto.
Váš kráľ má na svojom konci symbol kríža a je najvyššou figúrkou, ktorú vlastníte. Je to najcennejšia figúrka v šachovej hre.
Existencia vášho kráľa udržuje vašu hru pri živote a aby ste tento stav udržali, musíte svojho kráľa chrániť za každú cenu.
Ak váš súper napadne vášho kráľa, hra sa skončila a vy ste prehrali.
Pohyb kráľa
Váš kráľ má však obmedzené možnosti pohybu. Vo všetkých smeroch sa môže pohnúť len raz o jedno pole.
Takisto musíte dbať na to, aby ste svojho kráľa neposunuli do pozície, v ktorej by ho mohla nepriateľská figúra šachovať.
Kráľ sa môže zúčastniť špeciálneho ťahu nazývaného rošáda s vežou.
Tento ťah slúži na lepšie a bezpečné umiestnenie vášho kráľa a umožňuje vašej veži zapojiť sa do radov v strede šachovnice a bojovať s nepriateľskými figúrami…