Úloha šachu v kognitívnom rozvoji detí

Dávno je známe, že šachová hra je oveľa viac ako len zábava. Okrem statusu hry strategického myslenia šach zohráva kľúčovú úlohu v kognitívnom vývoji detí. Ako presne však táto starobylá hra prispieva k rozvoju inteligencie dieťaťa? Práve to budeme skúmať v tomto článku.

Obsah

 

1. Úloha šachu v kognitívnom rozvoji detí

1.1 Zlepšenie koncentrácie

Samotná povaha šachu si vyžaduje intenzívnu koncentráciu. Deti, ktoré hrajú šach, sa musia naučiť koncentrovať svoju pozornosť na dlhší čas. Táto zručnosť sa ukazuje ako užitočná v mnohých iných oblastiach, najmä v školskom prostredí.

1.2 Rozvoj logického uvažovania a riešenia problémov

V šachu má každý ťah dôsledky a deti sa rýchlo naučia logicky a strategicky myslieť. Musia zvážiť výhody a nevýhody každého ťahu, čo je zručnosť, ktorá sa prenáša na riešenie problémov vo všeobecnosti.

1.
3. Stimulácia pamäti

Pamätanie si pozícií, vzorov a dokonca celých partií je v šachu bežné. Toto cvičenie pomáha rozvíjať pamäť detí, čo je zručnosť, ktorá sa im bude hodiť po celý život.

2. Šach a sociálny rozvoj detí

Šach okrem podpory kognitívneho rozvoja zohráva dôležitú úlohu aj v sociálnom rozvoji detí. Šachová hra učí rešpektovať pravidlá, dôležitosti fair play a tomu, ako sa vyrovnať s porážkou. Je to vynikajúca príležitosť pre deti komunikovať so svojimi rovesníkmi a naučiť sa zdieľať a spolupracovať.

3. Vedecký výskum šachu a kognitívneho rozvoja

Existuje mnoho štúdií, ktoré potvrdzujú pozitívny vplyv hrania šachu na kognitívny rozvoj detí. Podľa štúdie z roku 2016 v časopise New Directions for Child and Adolescent Development môže výučba šachu v škole zlepšiť matematické zručnosti, čítanie a priestorové IQ detí. Navyše, štúdia Memphiskej univerzity zistila, že žiaci, ktorí sa zúčastnili školského šachového programu, mali lepšie známky z matematiky a čítania ako tí, ktorí sa ho nezúčastnili.

3.1 Šach a rozvoj matematických schopností

Ukázalo sa, že hra šach zlepšuje matematické schopnosti. Šach si vyžaduje analytické a strategické myslenie, rovnako ako matematika. Deti musia analyzovať a vyhodnocovať pozície na šachovnici, čo zahŕňa rozpoznávanie vzorov, priestorovú analýzu a schopnosť riešiť problémy. Tieto zručnosti sa dajú priamo preniesť do matematiky.

3.2 Šach a tvorivosť

Šach nie je len logická a strategická hra, ale stimuluje aj tvorivosť. Žiadne dve šachové partie totiž nie sú rovnaké, čo znamená, že hráči musia neustále vymýšľať nové stratégie a nachádzať kreatívne riešenia jedinečných problémov. To pomáha rozvíjať kreatívne myslenie a schopnosť myslieť „mimo škatuľky“.

3.3 Šach a rozvoj IQ

Niekoľko štúdií naznačuje, že hranie šachu môže skutočne zvýšiť IQ dieťaťa. Štúdia, ktorú v roku 2000 uskutočnila Štátna univerzita v New Yorku, zistila, že u detí, ktoré sa učili hrať šach, sa už po 20 týždňoch výrazne zvýšilo IQ.

4. Šach a schopnosť rozhodovať sa

Rozhodovanie je základná zručnosť, ktorú šach môže pomôcť rozvíjať. Hráči musia neustále prijímať dôležité rozhodnutia, napríklad aký ťah urobiť, zvažovať riziká a výhody a predvídať ťahy súpera. Tieto zručnosti sa dajú preniesť do mnohých ďalších oblastí života vrátane akademického, profesionálneho a osobného rozhodovania.

5. Ako začleniť šach do vzdelávania vášho dieťaťa

Existuje mnoho spôsobov, ako začleniť hru šach do vzdelávania vášho dieťaťa. Môžete začať hrávať s dieťaťom doma, prihlásiť ho do šachového krúžku v škole alebo v obci, alebo dokonca využiť aplikácie a šachové webové stránky pre deti.

Záver

Úloha šachu v kognitívnom rozvoji detí je nepopierateľná. Okrem toho, že ide o príjemnú a stimulujúcu hru, šach ponúka účinný prostriedok na rozvoj základných schopností, ako sú koncentrácia, logické uvažovanie a pamäť. Zaradením šachovej hry do vzdelávania svojho dieťaťa mu ponúkate neoceniteľnú výhodu pre jeho celkový rozvoj.

Zdroje:

  • [1] Sala, G., & Gobet, F. (2016). Prenášajú sa výhody výučby šachu na akademické a kognitívne zručnosti? Metaanalýza. Educational Research Review, 18, 46-57.
  • [2] Bart, W. M. (2014). On the effect of chess training on scholastic achievement (O vplyve šachového tréningu na školské výsledky). School Science and Mathematics, 114(6), 361-365.
  • [3] Liptrap, J. (1998). Šach a štandardné výsledky v testoch. Chess Life, 53(2), 59-64.
  • [4] Scholz, M., Niesch, H., Steffen, O., Ernst, B., Loeffler, M., Witruk, E., & Schwarz, H. (2008). Vplyv šachového tréningu na matematický výkon a schopnosť koncentrácie detí s poruchami učenia. International Journal of Special Education, 23(3), 138-156.

Páčil sa vám tento článok o šachu a zlepšovaní kognitívnych schopností detí? Možno sa vám bude páčiť náš článok o Šach a inteligencia !

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *